Etter en 4-årig bachelor i utøvende jazzpiano på Griegakademiet har jeg nå fullført et årsstudium i musikkteknologi “Live Electronics” ved Norges musikkhøgskole. Jeg jobber innenfor, og har flere pågående prosjekter i retningene jazz/improvisert, pop/rock, elektronisk- og eksperimentell musikk. De siste årene har jeg også vært heldig å spille inn seks album, dra på turnéer, og spille konserter og festivaler i både inn- og utlandet. For tiden komponerer, produserer og prototyper jeg et soloprosjekt under eget navn, ferdigstiller debutalbum med eget popband Glasblume, samt mitt tredje album med fri-improprosjektet Avian Art sammen med prisvinnende gitarist Stein Urheim. Fremover skal jeg også produsere på debutalbumet til Sol Strøm og spille piano/elektronikk på det neste albumet til jazzbandet Treverket.
Jeg har mye erfaring og kunnskap om jazzmusikk, teori og komposisjon, samt musikkproduksjon, synther og annen elektronikk. Jeg har hatt privatelever i Bergen ukentlig i to år, samt fire elever på Fana folkehøgskole høsten 2021. Elevene som har tatt timer med meg privat, har vært fra alderen 10 til 22 og fra nybegynnere til viderekommende. Med tidligere elever har jeg jobbet med teori, teknikk, samspill, komposisjon, improvisasjon og synther/elektronikk. Jeg har erfaring med å lage hjemmeoppgaver som innebærer alt fra strukturerte ukentlige lekser i musikkteori, til åpne komposisjons-/improvisasjonsoppgaver – alt ettersom hva eleven ønsker. Med mine private elever har jeg i tillegg gitt råd om hvordan holde audition for nye bandmedlemmer, gitt tilbakemeldinger på elevers komposisjoner og jobbet med fri-improvisasjon.
Jeg tror den viktigste delen av å skape et eget uttrykk er å fordype seg i det man selv er engasjert i. Å finne det som gjør at man har lyst til å lære, og dyrke den interessen. Derfor er det å lytte til elevenes engasjement noe jeg setter høyest av alt. Å utforske musikk som lytter er en stor del av det å skape musikk selv. Jeg bruker derfor tid på å sette meg inn i hva eleven hører på, og utifra dette gi dem anbefalinger om ny musikk. Det å være nysgjerrig på hva musikerne du lytter til er inspirerte av, «å finne sine helters helter», er noe man lærer mye av. Jeg følger nøye med på timene for å forstå hvordan eleven lærer best, og former undervisningen etter dette. Noen vil ha en tydelig teoretisk innføring på papir, noen er mer visuelle og lærer best av å tegne/vise, noen liker å bruke gehøret eller å kjenne på former i hendene. Det er også viktig å kjenne på hvordan de har det den dagen. Om eleven er sulten, nedfor eller ukonsentrert, fokuserer jeg på noe som involverer dem – for eksempel ved å la de vise meg musikk og fortelle om hva de liker med den.