Ana (Anniken Kullebund) startet som Muno-elev i 2012 og har vært med oss siden - både som elev og ansatt i administrasjonen. Nå satser hun på en artist-karriere med sin debutsingel «The Kill».
Kan du fortelle litt om din musikalske reise?
Jeg har alltid elsket sang og musikk- og for meg er det å lage musikk en måte å prosessere følelser, tanker og inntrykk på.
Mitt tidligste musikalske minne, er alle dagene jeg satt time ut og time inn og memoriserte en barneplate som 4-åring, hvor jeg holdt konserter på rommet mitt for mamma og stefaren min jevnlig.
Interessen har bare vokst med tiden og jeg har sunget i diverse band på ungdomsskolen, tatt sangtimer på kulturskolen og vært elev hos Muno fra jeg var ca.14-17 år gammel. En periode var jeg også med på beta-testing av det som nå er MAP (Muno sitt artist- og bandutviklingsprogram) for å få mer sceneerfaring. (morsomt nok er de fortsatt ikke kvitt meg, da jeg har endt opp i administrasjonen her- for jeg tror virkelig at alle mennesker har vanvittig godt av å holde på med musikk i en eller annen form.)
Jeg hadde noen år etter jeg bikket 18 hvor jeg reiste en del i forbindelse med modell-jobbing, men har alltid hatt ukulele i kofferten og hatt med opptaker for å recorde idéene mine. Selv om jeg har holdt på lenge, har jeg ikke følt meg klar for å dele egen musikk før nå- da det har vært en modningsprosess over tid med mye prøving og feiling, forsøk på å finne riktig sound osv. Jeg er også evig perfeksjonist, men på et eller annet punkt må man slippe prosjektet og bevege seg videre på neste. Det er vel kanskje mest derfor jeg ikke har sluppet noe tidligere!
Siden august 2019 har jeg vært i studio med en musikkprodusent, og nå har jeg mye på lager som jeg gleder meg til å slippe!
«The Kill» blir min debutsingel, så det blir spennende å se hvordan mottakelsen blir.
Hva er din låtskrivingsprosess?
Jeg klarer aldri sette meg ned og bestemme meg for at «nå skal jeg skrive en låt». Derimot kan jeg plutselig få en melodi i hodet som jeg tar opp med mobilen som jeg hører på repeat i løpet av dagen.
Det samme kan skje med tekst, at jeg går meg en tur og prøver å klarne hodet og plutselig kommer det ord eller setninger jeg skriver ned til senere.
Oftest lager jeg tekst til melodi, da jeg ofte hører på melodier/riff på loop for å komme meg i riktig sinnstemning og følelse (om melodien er trist eller «glad», rytmikk og drive)
Jeg tror også det er lettere å skrive om ting man kjenner til eller har opplevd selv, så jeg bruker ofte egne opplevelser som inspirasjon- spesielt de negative opplevelsene. Det er da låta blir ektefølt og jeg føler jeg har noe å si. Jeg bruker også Logic til å lage enkle skisser eller supplere med perkusjon, eller for å legge til piano/gitar for å lettere kommunisere med musikkprodusenter/andre musikere hva slags vibe jeg ønsker meg for hver enkelt låt.
Hvordan gikk du frem da du skulle lage musikkvideoen?
Jeg har alltid vært interessert i å være både foran og bak kameraet, og jeg fikk en veldig filmatisk følelse av «The Kill». Derfor følte jeg at en musikkvideo måtte til!
Jeg forhørte meg med folk jeg kjenner innenfor kreativ krets i Oslo og fikk anbefalt Kenneth som har film- og produksjonsselskapet Eksentrisk. Jeg møtte han aller først på en café i desember 2019 for å vise frem låta, og vi hadde begge en sterk felles visjon for hvordan videoen burde utspille seg. I ukene som fulgte, møttes vi jevnlig for å se på manus og regi, lagde mood- og storyboard (referansebilder/videoer/filmer for fargebruk, stemning og skuespill i videoen).
Jeg var også i kontakt med klesdesignere, hår- og makeup-stylister og negldesignere for å få riktig type stil i videoen og finne folk jeg ønsket å samarbeide med. Vi hadde også castingrunder for å finne den mannlige hovedrollen og har brukt venner og bekjente som statister. Produsenten for Eksentrisk, Julie, var den som stod ansvarlig for å lage kjøreplan og holde alle informert om hva som måtte gjøres når, se etter location for filming, sette møte-datoer, sørge for øvelser/gjennomgang for regi osv. Filmfotograf og lysmester ble også blandet inn underveis i prosessen for å se på kamerautstyr og leie av lys.
Vi endte til slutt opp på Linnerud gård i Oslo og hadde et team på mellom 15-30stk begge dagene.
Det har vært lange dager med mye stress, men det er også veldig deilig å jobbe i et team hvor alle har hvert sitt felt og hvert sitt ansvar! Som selvutnevnt kontrollfrik, må jeg innrømme at ting går mye bedre om man er villig til å dele på både kreative idéer og ansvar. I skrivende stund er videoen inne til klipp. Ferdig klipp skal låses i morgen før den sendes videre for etter-redigering.
Selve videoen kommer ut 29.mars, mens singel-slippet er fredag den 13. mars. Datoen er valgt bevisst fordi låta omhandler en mørk kjærlighetshistorie og tar sted i et skrekk-univers, hvor målet er å drepe en gammel flamme samtidig som jeg ikke greier å gi helt slipp. Jeg tror mange kan kjenne seg igjen i de motstridende følelsene som ofte oppstår når man har blitt såret av noen man er forelsket i, men ikke greier å la personen gå.
Hva håper du å oppnå med musikken din?
Jeg håper selvfølgelig på at det jeg lager vil nå et form for publikum og bli noe folk ønsker å følge med på! Det viktigste for meg er å skape visuell/auditiv kunst og gjøre det litt sånn på prosjektbasis, da det er noe jeg finner veldig mye glede i. Det er også en fin arena for å bli kjent med kreative mennesker, bli mer åpen og jobbe litt under press! Musikk er jo veldig subjektivt, både på hva man liker og hvordan man oppfatter ting- så om jeg greier å treffe en nerve hos noen, føler jeg at jeg har gjort jobben min.
Hva er neste steg?
Annet enn singel-slipp og musikkvideo, kommer det også en remix av låta. Jeg har også laget en release-plan for 4-5 singler til ila. 2020. Nå er det bare å kjøre på og se hva som skjer!
Lytt til «The Kill» her: