Å stemme gitaren sin er som regel noe av det aller første man lærer som ny gitarist, men det stopper gjerne med de grunnleggende kunnskapene. Visste du at det er flere måter å stemme på?
Gitaren er et fleksibelt og spennende instrument som kan brukes til alt mulig, og du er aldri utlært. Nå skal vi finne ut hvordan og hvorfor man driver med alternativ tuning, og i den anledning har vi også spurt et par proffe gitarister. EADGBE er slik de fleste stemmer gitaren, men hva i alle dager er Drop-D og Open-G?
Hva er alternative tuning?
Konseptet alternativ tuning er ganske enkelt og greit – å stemme gitaren sin sånn at strengene lager andre toner enn de “vanlige”. Det er alltid en positiv ting å ha kunnskap om alternativ tuning i verktøykassen sin, og her er det bare nysgjerrigheten som stopper deg! Vi har det som kalles standard tuning, altså den aller vanligste måten å stemme gitaren på, og det er denne man pleier å lære først. I tillegg finnes det også mange kjente og kjære tuninger som gir forskjellige lyder og funksjoner, og en del av dem skal vi fortelle om her.
Populære alternative tuninger
Som sagt, så er det ingen grenser og regler for gitarstemming, men det er en del tuninger som blir brukt mer enn andre. Det er relativt lett å endre stemmingen på gitar, og det eneste du trenger er en tuner eller tuner-app.
Drop-D får du til ved å stemme om gitarens sjette streng fra E til D, og den gir deg en tyngre og dypere lyd. Denne tuningen gjør det også lettere å spille powerchords, og er derfor en gjenganger i sjangre som metal og rock. For å få til en dobbel drop-D kan du stemme om begge E-strengene til D.
Heart Shaped Box av Nirvana er spilt i drop-D.
For å få en ny vri på fingerspillet, kan du stemme gitaren til DADGAD. Da kan du ta utgangspunkt i dobbel drop-D, men i tillegg stemme om H-strengen til A. DADGAD gir deg en åpen lyd som gjerne minner om folkemusikk.
Led Zeppelin sin Kashmir er spilt i DADGAD.
Open-G er vanlig i klassisk rock, blues og folk, og gjør det enklere å spille G-dur. Open-G får du hvis du stemmer om strengene til D-G-D-G-B-D (fra øverst til nederst).
Keith Richards er kjent for å bruke denne tuningen, og du finner den blant annet i Rolling Stones sin Street Fighting Man.
Hvis drop-D ikke er dypt nok for deg, kan du stemme gitaren til Drop-C. Selve spillingen foregår likt som med drop-D, så den er enkel å jobbe med om du allerede har erfaring med D. Drop-C er også ofte å høre i rock og metall, men gir altså en enda tyngre og dypere lyd. Du får den ved å stemme ned alle seks strengene til C-G-C-F-A-D.
Særlig emo-klassikere fra 2000-tallet var flittige brukere av Drop-C, og du finner den blant annet i Walking The Demon av Bullet For My Valentine.
Bonus! Jon Torger Aabakken, daglig leder i Muno, anbefaler C-G-D-G-G-D.
Her finner du en tutorial for å spille Hollow Coves sin Coastline, som spilles med denne tuningen.
Hva sier gitaristene?
Vi har forhørt oss med noen profesjonelle gitarister for å finne ut hvordan de bruker alternativ tuning:
Leah Røkke spiller gitar og synger i pønkebandet Hudkreft, og bruker alternativ tuninger litt her og der. Leah har brukt en del drop-D i konsertsammenheng, og liker å eksperimentere på fritiden. Hun mener at “Det åpner opp for nye muligheter, og kan gjenopplive inspirasjonen”, og hun er også en tilhenger av folkemusikk-sounden som ofte kan dukke opp når man tukler med stemmeskruene.
Her kan du høre bandet hennes.
Simen Følstad Nilsen er gitarlærer i Muno, og gitarist i Aiming for Enrike. Han velger å la den innovative Sonic Youth-gitaristen Thurston Moore tale for seg, og her finner du et Moore-intervju om alternativ tuning.
Her får du hørt på Aiming for Enrike.
Håvard Haugland er produsent, gitarlærer og utøvende artist, og er ikke en spesielt ivrig forbruker av alternative tuninger, men har allikevel noen favoritter: “Drop D for tyngre ting, Drop C for enda tyngre ting, eller Eb Standard på akustisk for oss songwritere med stemmer i lavere leie.” For å få til Eb, må alle strengene stemmes ned en halvtone, altså Eb-Ab-Db-Gb-Bb-Eb. Håvard anbefaler å researche artister som Alan Gogoll, Don Ross og Andy McKee.
Ola Håkon Svendsen er utøvende musiker, drifts- og logistikkansvarlig i Muno, og tidligere lærer for både band og gitar. Han fikk interessen for alternativ tuning vekket av Led Zeppelin og eldre bluesmusikk, og mener at det er helt gull for å få liv i inspirasjonen. Han tipser også om at det kan være kult å stemme den øverste strengen en kvart ned – det er visstnok veldig tøft når man spiller powerchords, særlig hvis man spiller metal. Ola Håkon er virkelig en tuning-entusiast, fordi han kan nemlig fortelle at han pleide å dra med seg 4-5 gitarer med forskjellig tuning på konserter.
Her får du hørt bandet med de mange gitarene.
Ida Collett Belle (i rød jakke) er gitarist og vokalist for Sassy Kraimspri, og hun har en knapp på drop-D. Ida bruker drop-D fordi det gjør det mye lettere å spille åpent og melodisk med kun én finger for hele akkorder. I tillegg pleier hun både å synge og å spille rytmisk gitar samtidig, og da er det veldig greit å slippe fikling med akkorder.
Her får du hørt Ida i Sassy Kraimspri.
Om du vil lære deg flere alternative tuninger, kan du melde deg på gratis prøvetime hos Muno her:
Bestill prøvetime
Skrevet av Stella Lindeberg