Man tenker kanskje at rimordninger er noe som tilhører norsktimer og diktanalyser, men det er slett ikke så dumt når det kommer til låtskriving.
Det er mange faktorer som påvirker hvor catchy en låt er. Et av disse verktøyene er rimordninger, og de spiller en stor rolle i hvor minneverdig teksten din blir. Å bruke én gjennom hele sangen kan hjelpe lytterne å huske alt raskere, mens det å bruke forskjellige kan la refrenget ditt skille seg ut. Her er noen av de vanligste rimordningene!
AAAA – Love Yourself av Justin Bieber
Skrevet av Benjamin Joseph Levin, Ed Sheeran and Justin Bieber
Denne strukturen er enklest – det siste ordet i alle linjene rimer med hverandre. Dette er en ganske morsom og grei måte å gjøre det på, men det gjelder å være forsiktig; for mye AAAA-rim, kan fort høres både tvunget og repetitivt ut. Du kan for eksempel unngå dette ved å variere antall stavelser i hvert rimord, og man kan jo også ha flere rimordninger i en og samme låt.
For all the times that you rained on my parade
And all the clubs you get in using my name
You think you broke my heart, oh girl for goodness sake
You think I’m crying on my own, well I ain’t
ABAB – Royals av Lorde
Skrevet av Joel Little og Ella Yelich O’Connor
Denne stukturen er kanskje mest brukt i popsjangere – å alternere mellom to rim. I tillegg til å være i flittig bruk innen popen, er ABAB også svært utbredt i tradisjonell poesi, viser og folkemusikk. Dette er heller ikke en spesielt avansert rimordning, og den åpner for mer variasjon i sangen enn AAAA.
I’ve never seen a diamond in the flesh
I cut my teeth on wedding rings in the movies
And I’m not proud of my address
In the torn up town, no postcode envy
AABB – Bye Bye Bye av N*SYNC
Skrevet av Andreas Carlsson, Jacob Schulze, and Kristian Lundin
Denne strukturen ligner den første, men denne pleier å bruke sett med to istedet for hele seksjoner. AABB er ofte veldig fengende, og fungerer bra i refreng. Også her kan det være en god idé å variere en del i antall stavelser, slik at sangen ikke får «barnesang-preg».
Don’t wanna be a fool for you
Just another player in your game for two
You may hate me but it ain’t no lie
Baby, bye bye bye
Don’t really wanna make it tough
I just wanna tell you that I had enough
Might sound crazy but it ain’t no lie
Baby, bye bye bye
XAXA – Let it Go fra Frozen
Written by Kristen Anderson-Lopez and Robert Lopez
Denne er lignende den første, men her er det bare ett rim – de andre linjene bruker forskjellige lyder fra hverandre. XAXA er et fint verktøy for historiefortelling, siden det kun er ett rim; man kan fokusere mer på selve teksten enn på å lete frem ord som rimer.
The snow glows white on the mountain tonight
Not a footprint to be seen
A kingdom of isolation
And it looks like I’m the queen
AAXA – Grenade av Bruno Mars
Written by Andrew Wyatt, Ari Levine, Brody Brown, Bruno Mars, Claude Kelly, and Philip Lawrence
Denne strukturen bruker den samme lyden på slutten bortsett fra én linje. Denne kan brukes for vektlegging, og man får en litt avbrutt struktur, slik at rimingen ikke blir overveldende. AAXA er også fint hvis du har én setning du virkelig vil ha med, men ingen bra rim.
I would go through all this pain
Take a bullet straight through my brain
Yes, I would die for ya, baby
But you won’t do the same
Det finnes mange andre rimordninger der ute, men disse er de aller vanligste, og et godt utgangspunkt for videre utforskning. Husk på at det også går an å skrive sanger helt uten rim, eller med rim midt i teksten – her er det bare fantasien som stopper deg.
Har du lyst til å lære mer om rim, eller noe helt annet? Her kan du melde deg på sommertimer hos oss: