Hvordan skrive fengende låter? – Rimordninger

Man tenker kanskje at rimordninger er noe som tilhører norsktimer og diktanalyser, men det er slett ikke så dumt når det kommer til låtskriving.

Det er mange faktorer som påvirker hvor catchy en låt er. Et av disse verktøyene er rimordninger, og de spiller en stor rolle i hvor minneverdig teksten din blir. Å bruke én gjennom hele sangen kan hjelpe lytterne å huske alt raskere, mens det å bruke forskjellige kan la refrenget ditt skille seg ut. Her er noen av de vanligste rimordningene!

AAAA – Love Yourself av Justin Bieber

Skrevet av Benjamin Joseph Levin, Ed Sheeran and Justin Bieber

Denne strukturen er enklest – det siste ordet i alle linjene rimer med hverandre. Dette er en ganske morsom og grei måte å gjøre det på, men det gjelder å være forsiktig; for mye AAAA-rim, kan fort høres både tvunget og repetitivt ut. Du kan for eksempel unngå dette ved å variere antall stavelser i hvert rimord, og man kan jo også ha flere rimordninger i en og samme låt.

 

For all the times that you rained on my parade

And all the clubs you get in using my name

You think you broke my heart, oh girl for goodness sake

You think I’m crying on my own, well I ain’t


 

ABAB – Royals av Lorde

Skrevet av Joel Little og Ella Yelich O’Connor

Denne stukturen er kanskje mest brukt i popsjangere – å alternere mellom to rim. I tillegg til å være i flittig bruk innen popen, er ABAB også svært utbredt i tradisjonell poesi, viser og folkemusikk. Dette er heller ikke en spesielt avansert rimordning, og den åpner for mer variasjon i sangen enn AAAA.

 

I’ve never seen a diamond in the flesh

I cut my teeth on wedding rings in the movies

And I’m not proud of my address

In the torn up town, no postcode envy


AABB – Bye Bye Bye av N*SYNC

Skrevet av Andreas Carlsson, Jacob Schulze, and Kristian Lundin

Denne strukturen ligner den første, men denne pleier å bruke sett med to istedet for hele seksjoner. AABB er ofte veldig fengende, og fungerer bra i refreng. Også her kan det være en god idé å variere en del i antall stavelser, slik at sangen ikke får «barnesang-preg».

 

Don’t wanna be a fool for you

Just another player in your game for two

You may hate me but it ain’t no lie

Baby, bye bye bye

Don’t really wanna make it tough

I just wanna tell you that I had enough

Might sound crazy but it ain’t no lie

Baby, bye bye bye


 

XAXA – Let it Go fra Frozen

Written by Kristen Anderson-Lopez and Robert Lopez

Denne er lignende den første, men her er det bare ett rim – de andre linjene bruker forskjellige lyder fra hverandre. XAXA er et fint verktøy for historiefortelling, siden det kun er ett rim; man kan fokusere mer på selve teksten enn på å lete frem ord som rimer.

 

The snow glows white on the mountain tonight

Not a footprint to be seen

A kingdom of isolation

And it looks like I’m the queen


 

AAXA – Grenade av Bruno Mars

Written by Andrew Wyatt, Ari Levine, Brody Brown, Bruno Mars, Claude Kelly, and Philip Lawrence

Denne strukturen bruker den samme lyden på slutten bortsett fra én linje. Denne kan brukes for vektlegging, og man får en litt avbrutt struktur, slik at rimingen ikke blir overveldende. AAXA er også fint hvis du har én setning du virkelig vil ha med, men ingen bra rim.

 

I would go through all this pain

Take a bullet straight through my brain

Yes, I would die for ya, baby

But you won’t do the same


 

Det finnes mange andre rimordninger der ute, men disse er de aller vanligste, og et godt utgangspunkt for videre utforskning. Husk på at det også går an å skrive sanger helt uten rim, eller med rim midt i teksten – her er det bare fantasien som stopper deg.

Har du lyst til å lære mer om rim, eller noe helt annet? Her kan du melde deg på sommertimer hos oss: