Det har vært et rekord-digitalt år for det ganske land, og Muno er intet unntak, men hva synes egentlig elevene om den nye læringshverdagen? Vi har forhørt oss med to av dem.
Ina Isadora Roppestad (24) fra Sarpsborg går på digitalt trommekurs, og Andreas Hangenholen (31) er en zoom-sangfugl fra Brumunddal. De har begge prøvd ut både «vanlige» livetimer og onlinetimer – her kommer dommen (og noen gode tips til andre online-elever).
Ina Isadora og Andreas
Ina Isadora har eid et trommesett siden hun fylte 15, men hun begynte ikke læringsprosessen for fullt før hun begynte hos Muno i november 2019. Tidligere hadde hun vært sporadisk elev hos en trommeslager-kompis, men hun trengte et litt mer strukturert læringsmiljø, og siden har hun vært hos oss. Ina Isadora startet i utgangspunktet med livetimer i Moss, men koronaen flyttet undervisningen til nettet.
Andreas er en ivrig dusjsanger, og har vært sangelev litt av og på i et par år, tidligere ved Muno i Gjøvik, men nå online. Under Covid-19 sin frammarsj trengte Andreas noe konstruktivt å gjøre med all den nyvunne lockdown-fritiden, så han fant frem mikrofonen på nytt.
Kan onlinetimer måle seg med «the real deal»?
«Ja», mener begge to. De er enige om at det er fordeler og ulemper ved både live- og onlinetimer, men alt i alt er det ikke så stor forskjell på hverken læringsverdien eller prosessen. Andreas og Ina Isadora synes det er veldig greit å slippe å reise til og fra undervisningen, og særlig når man bor et lite stykke unna nærmeste skole. Ifølge Andreas, er onlinetimer en god løsning for å få plass til musikkgleden i en ellers travel hverdag, og Ina Isadora synes det er «chill» å få spilt hjemme på sitt eget instrument. De peker begge på at det er viktig å ha bra nett, og at det kan dukke opp utfordringer med samkjøring av lyd, men dette er heldigvis ikke en stor utfordring for noen av dem. Nederst i teksten finner du også vårt rammeverk for fjernundervisning. Her er det mange gode tips om alt fra virtuelle instrumenter til optimalisering av Zoom.
Skal dere tilbake til livetimer når muligheten dukker opp?
Ina Isadora har faktisk allerede fått muligheten, og takket nei. Hun synes at online funker minst like godt som live, og en eventuell overgang ville også ført til bytte av lærer – noe hun ikke ønsker seg. Andreas er litt usikker på hva han hadde gjort. På en side, er onlinetimene veldig praktiske, og han synes egentlig ikke at det er så stor forskjell på læringen. Men på en annen side, er det veldig hyggelig å kunne møte læreren sin på ekte i en ellers Zoom-dominert periode. Uansett er vi i Muno veldig glade for at elevene våre er fornøyde.
Til slutt! Har dere noen protips til å få mest ut av undervisningen?
Det kan være litt vanskelig å omstille seg til en ny læringshverdag, men heldigvis har Ina Isadora og Andreas noen gode råd til online-nybegynnere:
- Vær nysgjerrig! Både sangfugl og trommeslager er opptatte av å stille spørsmål og engasjere seg i timen, og dette er nok lurt i alle mulige læringssituasjoner.
- Øv rett før timen. Ina Isadora mener at onlinetimer gir gode muligheter for å forberede seg til undervisningen, og hun pleier å sette av ca 1 time til øving like før undervsiningen.
- Sørg for å ikke bli forstyrret. Om du bor sammen med familien din, kan det være lurt å si ifra om at du skal ha time på forhånd.
- Ha best mulig nett. Det er kanskje ikke så mye man kan gjøre med nettet, men det gjelder nok å ikke laste ned digre spill eller filer akkurat når du skal ha time.
- Vi legger også ved et tips fra redaksjonen: Alle Munos elever får gratis Soundtrap! Dette er et veldig nyttig program for digital musikkproduksjon, og vi anbefaler å bruke det i både undervisning og øving.
Vi ønsker Andreas og Ina Isadora lykke til videre i undervisningen, og hvis du er interessert i å teste en gratis prøvetime, kan du trykke her:
Bestill prøvetime på online privattimer
Her finner du rammeverket for fjernundervisning.
Skrevet av Stella Lindeberg