Vi ser tilbake på "ikke-året" 2020: hvordan fungerte Munos koronatiltak og fjernundervisning? Hva synes elever og lærere om onlinetimer?
2020 har vært er turbulent år for alle, og Muno er intet unntak. Vi var raske med å tilpasse oss den nye hverdagen, men hvordan har det påvirket lærere og elever? Vi har vært i kontakt med pedagogisk fagleder Marius Loftesnes og hans elev Andreas Nordin (23) for å høre om deres erfaringer.
Smittevern
Muno har satt til verks en rekke tiltak for å hindre smitte, blant dem er selvsagt fjernundervisning, men vi har også retningslinjer på plass for å sørge for trygge livetimer når kurven synker. God personlig hygiene, desinfisering og minimalt bruk av utstyr, samt forbud mot fysisk kontakt er noen av stegene vi har tatt. Resten kan du finne på vår koronaplakat.
Sangfuglen Andreas
Andreas Nordin har gått på sangundervisning hos Muno i 1 år, og har tidligere spilt ukulele og piano på egenhånd. Han har alltid hatt en interesse for sang og musikk, men har ikke turt å ta steget ut i sangverdenen – før nå. I fjor fikk han nemlig gavekort på sangtimer til bursdag, og sanggleden tok fort knekken på frykten. Andreas forteller at han klarte å åpne seg i timene med Marius, og at han nå kjenner på et potensiale han ikke visste at han hadde. Han startet hos Muno rett før den nasjonale nedstengingen, og har vært med på hele vår læringskurve.
Tilfreds med undervisningen
Andreas er en av elevene som føler at fjernundervisningen holder mål. Han har hatt flere måneder på å venne seg til den nye hverdagen, og kan konkludere med at det er lite han savner i den nåværende undervisningssituasjonen, men at han skulle ønske at det gikk an å få en litt bedre lydkvalitet i timene. Dette er heldigvis noe Marius og resten av teamet jobber med, og vi kan forvente forbedret kvalitet om kort tid. Andreas mener at Muno har håndtert situasjonen bra, og at han kommer til å fortsette med onlinetimer i fremtiden – delvis fordi han nylig har flyttet til Moss og ønsker å beholde Marius som lærer, men også fordi timene har fungert såpass bra.
Sang- og gitarlæreren Marius
Marius Loftesnes er sjef for forskning, pedagogisk leder og sang- og gitarlærer hos Munos Asker-filial. Han vokste opp i et lite musikkmiljø i Sogndal, og har drevet med band og samspill hele livet. Marius har bluesgitar og sang som hovedinstrumenter, og kan fortelle at han har mest erfaring som live- og jam-musiker, men har også tilbrakt mye tid i studio. Han er en av mange lærere som tilbyr fjernundervisning i kombinasjon med Soundtrap, som du kan lese mer om her.
Sanglærers perspektiv
Marius bruker for øyeblikket Zoom og musikkproduksjonsprogrammet Soundtrap for å kunne skreddersy variert undervisning til hver enkelt elev, men jobber for å videreutvikle tilbudet – blant annet gjennom innkjøp streamingutstyr og sammensetningen av et fagteam. Han mener at fjernundervisningen har fungert så bra at den har minst like god læringsverdi som vanlige timer, og at den til og med er bedre i noen tilfeller. Han er klar på at det selvsagt varierer fra elev til elev, men at sangundervisningens fremtid sannsynligvis vil bestå av en blanding av begge deler, for de elevene som ønsker det. Blant fordelene han har merket seg, ser vi en økning i selvstendig øving, i tillegg til at mange av elevene har begynt å varme opp før timestart. En slik utvikling fører til mer tid til den faktiske syngingen, noe som gjør stor forskjell i lengden. Alt i alt, har Marius inntrykk av at de fleste elevene hans får godt utbytte av fjernundervisningen, men at det blir fint å møte kjente fjes igjen.
Bestill prøvetime på online privattimer
Skrevet av Stella Lindeberg